Hoe verhoog je de productiviteit en toewijding van jouw team?
Merk je dat het MT of een ander team, waar je deel van uitmaakt, niet zo functioneert als je zou willen? Werken jullie stipt de agendapunten af maar is er geen gevoel dat er gezamenlijke doelen behaald worden? Wordt er niet als team geopereerd?
Zoals de Amerikaanse organisatieadviseur Patrick Lencioni aangeeft:
“Het zijn niet de slimste teams die succesvol zijn, maar de teams die het beste kunnen samenwerken en gedisciplineerd zijn in de uitvoering”.
Met vijf tips helpen wij op je weg naar de ontwikkeling van een toegewijd en effectief werkend team:
1) De belangrijkste stap bij teambuilding is – voordat je ook maar iets anders doet – om te weten wie je als team bent. Waar sta je als team voor? Hoe goed kennen de teamleden elkaar? Weet je wat jullie bindt en als team onderscheidend maakt? Op het moment dat je niet met elkaar naar de kern gaat, is het lastig om als team te (kunnen) functioneren.
2) Teamuitjes en borrels zijn leuk en zeker nodig om de sfeer binnen het team goed te houden. Maar om echt duurzame engagement te creëren, is dit niet voldoende. Voor een succesvol functionerend team mag je een stapje dieper met elkaar gaan zodat aan het fundament gewerkt wordt. Vertrouwen is de sleutel voor een succesvolle samenwerking. Investeren hierin werpt voor het team zeker haar vruchten af!
3) Reflecteren is van onmisbaar belang. Een belangrijk ondereel is om gedurende het teamproces een thermometer in het team te steken. Een goed instrument hiervoor is een enquête die zowel het persoonlijke werkgeluk als de werking van het team meet. Zo worden issues bespreekbaar en creëer je verbinding tussen medewerkers. Meet dit elke 2 a 3 weken zodat je ook op deze wijze kunt zien hoe het team zich ontwikkelt.
4) Realiseer je tijdens het gehele proces dat het veranderen van gedrag en gewoonten van mensen tijd kost. Het verbeteren van effectiviteit en functioneren van teams evenzo. Bedenk goed dat elke kleine stap die je met elkaar maakt binnen dit proces een grote stap in jullie totale teamontwikkeling is. Het formuleren van gemeenschappelijke korte termijn doelen is hierbij van belang. Die uiteraard vallen binnen een lange termijnstrategie.
5) Is het een gewoonte om binnen jouw organisatie te communiceren over behaalde successen? Zo nee: doe dit dan vooral wel: maak elk succes zichtbaar. En vier het. Hoe klein het ook is. Kleine veranderingen kunnen namelijk al enorme impact hebben. En inspiratie geven aan teamleden of andere mensen binnen de organisatie. Zorg er daarom voor dat je over die kleine successen communiceert. We hebben namelijk – in het kader van continu verbeteren – eerder de neiging om te focussen op wat er niet goed gaat En dat mag. Zolang je maar wel regelmatig stilstaat bij succes.
Wij hopen dat je met deze tips geïnspireerd wordt om jouw team productiever, betrokkener en effectiever te maken. Het is niet alleen goed voor jouw medewerkers en organisatie, maar heeft ook impact op jouw bedrijf als employer brand.
Mocht je hierbij begeleid willen worden door ons of ben je benieuwd wat we precies voor je kunnen doen? Neem dan contact op met Yvette via: 06-20998553 of yvette@whybranding.nl
#werkgeluk #teamwork #teambuilding #employeejourney #identity #branding #medewerkerreis purpose whybranding medewerkersreis ondernemenvanuitwaarden