Interview Werkgeluk Mirjam van den Brand

#happpierofficelife:

De combinatie van verbinding en inhoudelijke samenwerking zorgt voor werkgeluk

 

Met #happierofficelife heeft de afdeling Facility Management van Mirjam van den Brand (Nationale-Nederlanden) het thema Werkgeluk op de agenda gezet.

Het thema is dit jaar gelanceerd met diverse initiatieven zoals het faciliteren van de Inspiratiesessie Werkgeluk door Why Branding, georganiseerd voor alle medewerkers en organisaties van de NN Group door het land heen. Want Mirjam deelt de missie van Why Branding: een groter werkgeluk voor alle medewerkers. Alle reden om meer te weten te komen over deze missie van Mirjam, wat werkgeluk voor haar persoonlijk betekent en hoe zij hier invulling aan geeft.

 

Happierofficelife

Mirjam van den Brand vervult bijna vijf jaar de rol van Directeur Facility Manager bij Nationale-Nederlanden. Zij is overtuigd van de toegevoegde waarde van werkgeluk op werknemers en de uitstraling naar klanten toe. “Je ziet het als mensen blij zijn in hun werk. Ze zijn vaak een inspiratiebron voor anderen en zijn ook productiever. Ook is de werk-privé- balans beter in evenwicht, zodat genoeg energie overblijft voor het thuisfront. Je kunt het niet los van elkaar zien, het is een wisselwerking. Hoe mooi is het als steeds meer mensen zelf kleine initiatieven nemen hoe zij hun eigen werkgeluk en dat van hun collega’s kunnen vergroten?”

 

Hard op de inhoud en zacht op de relatie

“Toen ik zo’n 5 jaar geleden in deze functie kwam, heb ik als eerste geïnvesteerd in de sfeer en het vertrouwen binnen het team. Daarbij zijn initiatieven als teamborrels (die overigens heel belangrijk zijn) niet het doel maar het middel: juist om verbinding met elkaar te maken. Als die verbinding er is, betrokkenheid met elkaars werk en leven, dan volgt veelal vertrouwen. En vanuit die basis ga je makkelijker met elkaar verder op de inhoud. Samen werken aan gestelde strategische en operationele doelen. Dat zorgt ook weer voor verbinding op een ander niveau. En de combinatie van verbinding en inhoudelijke samenwerking zorgt voor het vergroten van werkgeluk. Daarbij is mijn motto: hard op de inhoud en zacht op de relatie.”

 

Duurzaam

Mirjam vervolgt: “Als je een bijdrage levert aan een project, voel je ook dat je gewaardeerd wordt. En helemaal wanneer je de ruimte krijgt om creatief om te gaan met een gestelde target. Voor de implementatie van  #happierofficelife stelde ik een open KPI: verzin en implementeer zelf een project binnen dit thema. Hier kwamen de leukste acties uit zoals een ‘Bring your kids to work’-day op ons Haagsche hoofdkantoor, Valentijnsdag-acties en diverse sportinitiatieven. In de Value-week van Nationale-Nederlanden heeft Why Branding een Inspiratie-sessie Werkgeluk gegeven op de verschillende vestigingen voor de collega’s door het gehele land. Met al deze acties willen we onze collega’s aansteken om zich in te zetten voor werkgeluk. Ieder op een eigen manier, wat bij hem of haar past. Zodat het van binnenuit komt en daardoor duurzaam blijft.”

 

Circulaire oplossingen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor Nationale-Nederlanden. Mirjam’s team werkt hard aan het programma #yoursustainableworkspace waarbij zerowaste één van de doelen is: het realiseren van circulaire oplossingen op facilitair vlak. ‘Met andere bedrijven in coalitieverband hebben we een programma ontwikkeld. De bijdrage die wij hiermee leveren aan de uitdaging om mondiaal steeds duurzamer te worden, heeft binnen onze organisatie prioriteit.  En je merkt dat veel medewerkers het belangrijk vinden om betrokken te zijn bij fundamentele waarden als deze.”

 

Kernwaarden

“Wat mijn eigen kernwaarden zijn? Een aantal jaren geleden heb ik deze tijdens een bijzondere trail door Afrika op een rij gekregen. Deze zijn: Fun, Love & Meaning. De eerste is heel belangrijk voor mij: zonder plezier en lachen met elkaar, ben je nergens en bereik je in mijn ogen niets. Sinds het overlijden van mijn vader een aantal jaren geleden heb ik mij voorgenomen nog meer te genieten van het leven. Dat doe ik thuis met mijn gezin, familie en vrienden en op het werk met mijn collega’s en collega-organisaties. Maar het risico van alleen maar ‘genieten’, is dat het oppervlakkig kan worden, vandaar dat ‘meaning’ ook een belangrijke kernwaarde voor mij is. Een bijdrage leveren aan iets groters. Gezamenlijk. Dit geldt zowel privé als zakelijk. Die twee waarden zijn voor mij nauw verbonden, aangezien ze goed met elkaar in balans moeten zijn. En als derde ‘Love’: de warmte, de fundamentele relaties die je in de loop der jaren met elkaar, vrienden, familie en collega’s opbouwt. Zorgen voor elkaar. Zakelijk noem ik die waarde ‘Care’. De waarden van Nationale-Nederlanden zijn Care, Clear en Commit. Ik kan mijn persoonlijke kernwaarden dus heel goed verbinden aan de waarden van mijn organisatie.

Ik adviseer iedereen om je eigen kernwaarden helder voor ogen proberen te krijgen. Het geeft je inzicht in jouw eigen acties en handelen en een goede leidraad om jouw doelen scherper te krijgen.”

 

Studiereis USA

In oktober ben ik naar San Francisco en Silicon Valley afgereisd, met mijn collega-directeuren FM voor een netwerk studiereis. Het was waanzinnig om bedrijven als Google, Airbnb en Asana van binnen te zien. Wat mij opviel was dat de meeste (1 op 1 toegewezen) bureau-werkruimten daar veel eenvoudiger zijn dan in Nederland, maar de voorzieningen voor werknemers zoals (gratis) eten – waaronder warme maaltijden – en algemene ruimtes zijn verbluffend! Voedsel wordt daar als een losstaande strategie ingezet. Ook heb ik ervaren en bevestigd gekregen dat het vertalen van de bedrijfsstrategie en de kernwaarden in elk aspect van de Employee Experience in hoge mate bijdragen ​​aan de betrokkenheid van medewerkers. De werkruimte van het hoofdkantoor Airbnb maakte het meeste indruk op mij.  Een van de waarden van Airbnb ‘Open Up Your Heart & Home’ was prachtig  doorvertaald in de huiselijke en verwelkomende werkomgeving. Elke vergaderzaal heeft de sfeer en inrichting van een bestaande Airbnb-locatie. Prachtige foto’s van Airbnb hosts vullen alle muren van het kantoor.

Opvallend was ook dat de bedrijven die we hebben bezocht de focus leggen op de fysieke ‘wellbeing’ van de medewerkers, met de achterliggende gedachte dat vitale medewerkers productiever zijn. Bij de start up Asana is het management naast fysieke wellbeing ook echt bezig  met het mentale deel, en dus echt met werkgeluk. Werknemers delen hier bijvoorbeeld tijdens een dagstart hoe zij zich voelen.”

 

Employee Journey

“In 2020 hoop ik weer een volgende stap te maken met onze ambities ten aanzien van werkgeluk. Zo gaan wij aan de slag met een hele grote verandering van de werkomgeving voor onze Business Units in Den Haag en Rotterdam. Onze collega’s krijgen niet alleen een prachtige en gezonde werkplek die circulair is gerealiseerd, maar ook een omgeving die echt past bij wat ze doen en hoe ze op een bepaalde afdeling werken. We verwachten dat dit het werkgeluk een boost gaat geven. Verder zou ik graag meer impact willen maken in de gehele Employee Journey. Daarvoor is de samenwerking met onder andere Human Resources belangrijk. Gezamenlijk kunnen wij het werkgeluk van de collega’s van Nationale-Nederlanden en NN Group nog verder vergroten.”

WHYBRANDING maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons
Cookiegebruik
Cookiebeleid
Cookie Settings
Accepteer
Nee, liever niet
WHY BRANDING maakt gebruik van cookies. Een cookie is een klein tekstbestand dat een website op uw computer of mobiel toestel opslaat wanneer u onze site bezoekt. Meer weten? Lees ons
Cookie Policy
Cookie Settings
Accepteer
Nee, liever niet